Wraz z kolejnym rokiem pojawiają się duże zmiany w prawie w różnych jego obszarach. Tym razem rewolucja nastąpi m.in. w odpadach budowlanych. Od 2023 roku podlegać one będą obowiązkowej segregacji. To nowość dla firm budowlanych i remontowych. Niestosowanie się do nowych zasad spowoduje, że odpady nie zostaną odebrane. Wymusza to więc na niektórych firmach zakup dodatkowego kontenera na odpady remontowe, gruz, metale i szkło. Jak segregować odpady budowlane? Zmiany 2023 są znaczące.
Obowiązkowa segregacja odpadów budowlanych – zmiany 2023
Firmy zajmujące się odbiorem odpadów budowlanych od stycznia 2023 nie będą już mogły tego robić na obowiązujących do tej pory zasadach. W życie wchodzi zakaz odbioru odpadów z kodem 17 09 04, czyli „zmieszanych odpadów z budowy, remontów i demontażu”. Wiadomo o tym już od ponad roku, co oznacza, że firmy miały dużo czasu, aby przygotować się na zmiany i przystosować do nowych zasad.
– Odpady budowlane podlegające segregacji to:
– Metal
– Szkło
– Tworzywa sztuczne
– Drewno
– Gips
– Odpady mineralne, czyli płytki, kamienie, materiały ceramiczne, cegła i beton
W praktyce oznacza to obowiązkową segregację odpadów. Oznacza to, że na placu budowy, jak też w remontowanych budynkach znajdować się powinien już nie jeden kontener na odpady, a tyle, aby możliwa była ich segregacja. Oczywiście jeśli któreś ze wspomnianych odpadów nie występują, nie ma obowiązku zakupu dla nich osobnego kontenera.
Koniec z odpadami zmieszanymi?
Zmiany 2023 w odpadach budowlanych pozwalają podejrzewać, że od stycznia nie będzie już odpadów zmieszanych. One jednak pozostaną i w takiej formie zostaną odebrane przez firmy się w tym specjalizujące. Jest jeden warunek – w odpadach zmieszanych nie może być tych pochodzących z 6 frakcji podlegających segregacji. Oznacza to, że odpady zmieszane to wszystkie te, które nie są metalem, szkłem, tworzywem sztucznym, drewnem, gipsem i odpadami mineralnymi.
Kontener na odpady remontowe i gruz
Nowe regulacje dotyczące zmian w 2023 w odpadach budowlanych wymuszają na właścicielach firm budowlanych i remontowych zakup dodatkowych kontenerów na odpady podlegające segregacji. Jest to konieczne, aby przed ich odbiorem podzielić je odpowiednio na frakcje. W przeciwnym razie nie zostaną odebrane.
Wymiary kontenerów na gruz, odpady remontowe, szkło czy drewno są bardzo różne i ich wybór powinien być uzależniony od zapotrzebowania. Najmniejsze kontenery o takim przeznaczeniu mają ok. 2,7 m3. Nie sprawdzą się jednak na dużych placach budowy. Optymalnym rozwiązaniem będzie kontener 6,0 m3, a jeśli odpadów jest produkowanych jeszcze więcej, to lepiej zdecydować się na kontener 8,0 m3.
Ważne jest też, aby kontener na odpady remontowe, gruz czy odpady mineralne był solidny, odporny na uszkodzenia mechaniczne i duże obciążenie. Powinien być wykonany ze stali, być szczelny, bez żadnych szczelin i otworów, przez które mogłyby odpady wydostać się na zewnątrz.
Ile kosztuje kontener na odpady budowlane?
Ceny kontenerów na odpady budowlane i remontowe są bardzo różne. Zależy to przede wszystkim od wielkości pojemnika. Im jest on większy, tym wyższa będzie również cena. Poza tym producenci przy ustalaniu cen sugerują się wykorzystanymi technologiami, a więc trwałością kontenera i kosztami jego produkcji. Dodatkowo płatna będzie też usługa personalizacji, a więc umieszczenia na kontenerze logo i nazwy firmy lub innej grafiki bądź napisu.
Odpady budowlane po zmianach 2023 roku muszą być segregowane. Dotyczy to jednak tylko 6 frakcji, pozostałe można traktować jako odpady zmieszane. Jeśli jednak firma nie będzie stosowała się do nowych zasad, odbiorca odpadów nie ma obowiązku ich zabrania.
Kaldekor
Często zapominamy, że stare meble, które usuwamy, aby zrobić miejsce dla nowych, są też formą odpadu, który wymaga właściwej utylizacji. Teraz, z uwagi na surowsze przepisy, konieczne będzie bardziej przemyślane podejście do pozbywania się starych mebli, zwłaszcza tych wykonanych z różnych materiałów. Dlatego, jeżeli planujemy wymianę stołu, krzeseł czy mebli kuchennych, pomyślmy również o tym, jak odpowiednio zutylizować stare meble. Warto skonsultować się z firmami oferującymi usługi utylizacji mebli, aby mieć pewność, że wszystko zostanie zrobione zgodnie z nowymi regulacjami. Nawiasem mówiąc, takie firmy również będą musiały dostosować się do zmian i oferować segregację odpadów, co może wpłynąć na koszt takiej usługi. Dlatego warto szukać takich informacji na stronach takich jak np. EKOFABRYKA aby być na bieżąco z informacjami ze świata eko.